2017年5月31日 星期三

為什麼我們會對IQ題發笑?

感受一下以下三個IQ題的質地:

IQ題1: L訓低會變做咩? (答案: Aeroplan)

IQ題2: 大口仔查唇膏會變做咩? (答案: 大Red唇)

IQ題3: 魚無腳,蟹無翼,咁蝦無咩? (答案: 哈姆太郎)

我地大部份人回答呢種IQ題既答案既時候,可能會覺得有啲無聊,好多時都會嗤笑一下,但又未唔會打發呢種唔過份既小情趣。呢種情趣就係廣東俗語講既無里頭。周星馳入面既電影, 就蘊含大量呢種無里頭既插科打諢。但係點解我地會笑呢?細心諗下,一D真係單純無聊既事情,我地大抵會不屑去俾反應。但係IQ題,唔單止可以換來一啖笑,哄女仔,背後其實藏有一D智慧。

IQ題代表左一個邏輯同理由解釋唔到既領域。IQ題既答案,好多時都唔係藉由剖釋事物因由,去釋放個答案出黎。係呢個普遍相信數據分析,充盈住科學邏輯論述既氛圍之下,呢種無里頭IQ題或許解脫左我地某部份,時常傾向精細運算既腦袋既苦悶。呢種IQ題上,一但問題者開估答案,通常有兩種情況出現。第一,答題人立即可以明白,通常會伴隨一個鄙視眼神、反白眼或者嗤笑。第二種情況係,即使問題者開左估,答題人依然唔明白答案。呢種情況,好多時係因為答題人冇左個拆解答案既一塊關鍵既拼圖。譬如呢條問題:「 魚無腳,蟹無翼,咁蝦無咩?」-如果答題人從來都無睇過哈姆太郎呢套卡通片既話,又或者佢係睇開大陸版本,(大陸譯名: 一隻黃金鼠之向日花田的故事),佢係唔會唔會釋放到哈姆大郎呢四個字既讀音,係同蝦-無-太郎,呢四個揭曉左答案既字,係同音既。

同樣地,如果你問一個年過五十歲又無學過英文既大媽:「大口仔查左紅唇膏會變做咩?」當你同佢講,答案係大Red唇既時侯,佢都會呆左。因為佢本中文字典裏根本無"Direction" 呢個英文字。所以佢係無可能可以跳到去英文個頻道,擇左Direction呢個字,再跳番去中文頻道,捕獲「大」同「唇」兩個字,然後拼貼番上Red呢個字係中間,去接續成「大Red唇」呢個咁新潮既字。開題者可能係答題人不諳既情況下,嘗試解釋點解大口仔查左唇膏會變大Red唇。但卻好容現會發現自己既語言既局限之中。最典型既解釋IQ題既狀況就係,不斷去重覆個答案-「點解L訓低會變做Aeroplane既? 因為L-平、因為…L-平~~」。屢次解釋失敗的無力感,迫使我地放棄一下慣常仰賴既理性邏輯。有趣既地方係,即使題解入面欠奉因果關係,解題人仍然傾盤全力去用「因為…」去解釋。由此可以睇到我地有幾慣常去仰賴既因果賦予我地既說服力。更有趣既地方係,呢種促使信任同明瞭既力量,係IQ題上面係幾咁無力。當然,完完全全去放棄用理性和理由是一種輕浮的狂想。但IQ題的世界,以及IQ題促使我地互相明暸和被說服既方式,使人走出重複生活伐悶既節奏,不失為一種奏效的解脫呢。

有D出題者會嘗試去解析呢條IQ題 -「大口仔查唇膏會變做咩? (答案: 大Red唇)」。紅就係Red,而大口仔查紅唇膏係個唇到,咪變左大Red唇囉。我自己就覺得呢種拆解手法,會立即摧毀左IQ題既魅力。 因為IQ題本身就係用一種,意想不到既方式,將邏輯推理唔到,同埋將平時唔會連繫埋一齊既事物拉攏埋一齊,以穿鑿附會黎帶俾人新鮮感。用一種拆卸裝嵌既方式,或許可以釋放到個答案,但係個IQ題或者個笑話,都會喪失左個靈魂,大打折扣。唯有用一種感悟既方式,先可以拿捏到個笑點係邊度。呢種憑理性剖析唔到既理解,我自己就覺得俾到人一種頗安撫的無力感呢!呵呵。

在此或許可以一提,Michel Foucault 有本書-《瘋癲與文明》。呢本書就係講比佢更早既時代,D人對待所謂瘋癲既人,唔係鎖起佢地,以後任由佢地係村莊到走來走去,四圍「發噏瘋」。之所以對「瘋狂」既人有同現代咁與別不同既待遇,係因為果個時代既人,冇視「瘋癲」為一種異變既病症,而係視所謂瘋癲為,一種可以使用超越常人智慧,和慣性角度去解透事物既慧根,仍是另一種高深莫大的智慧呢。

 IQ題唔單止代表左一D邏輯, 亦都體現左文字超乎所想既魅力。係我學既語言學入面,比較傾向視每粒字為一個個獨立既個體的研習。譬如語料庫既研究,好多都係靠數數英文字,計算最頻密出現既字,去推敲出一D結論。IQ題魅力既地方就係,佢無將文字既特質封鎖係文字的驅殼當中。IQ題的國度裏,文字外殼上面保留著一些洞孔,任由入面既氣息保持流動。當站對風口既時候,文字裏的氣息可以通來往去,有規則地游走到適宜的驅殼,進行分身演繹。可以話係按照天時地利人和,適時與另外一些字去契合。值得一題,我用既係「契合」而唔係「結合」呢隻字,為既係要準繩咁指出,用字都要講契機。IQ既就係一種契機-平常人係唔會將「蝦」同「哈」呢兩個字等同為同一隻字。但係係IQ題既領域上面,你一定要將「蝦」同「哈」當做同一隻字,「姆」同「無」當作同一隻字,你先可以釋放到果條IQ題既答案: 蝦無咩? 蝦無太郎, 因為哈姆太郎。哈哈。

當然,讀大學上堂,如果老師同人分享一啲咁個人既感悟,好多人應該會退學費。覺得俾咁多錢黎聽一D咁個人感知,實在有失遠迎。這種欠奉集體認允既小見地,或許難登大雅之堂。加上讀大學學費咁貴,大家確實應該善用資源,研習一些著實的分析法,尋求能被大多數人認允的客觀事實。但係,這種配給給一大班50個人、又容易上手的分析硬件,應該不是唯一去理解世界的途徑。至少不要跟我說,大家的思想都可以被馴養成如同同出一徹的模樣吧!私底下,讚研這種「小見地」需要一些跳躍的想法。精細打造的邏輯升降機,是到不了這秘密境地的喔。你一定要閉上眼,感知並召喚那個境地,猶如魔法一樣,你可能會被傳送了一個沒有規可循,但不乏精彩渾厚的智慧的境地!當然這要時常練習,而IQ題,說不定是這種跳躍思考的教練喲!

沒有留言:

張貼留言